Friday, December 15, 2017

آثار امپراتوری‌های بزرگ در افغانستان کشف شد

باستان شناسان افغان و امریکایی، باوجود شرایط ناامن در مناطق دور افتادۀ افغانستان، در حال کشف هزاران ساحۀ باستانی اند که برای بیش از هزار سال ارتباط دهندۀ عمدۀ شرق و غرب آن کشور بوده، اما هیچگاهی شناسایی و فهرست بندی نشده است.

این اکتشافات دیدگاه دانشمندان را در بارۀ امپراتوری‌هایی وسعت می دهد که از مدت ها به اینسو ناپدید بوده و به افغان ها این فرصت را می دهد تا از میراث گرانبهای فرهنگی شان حفاظت کنند.

باستان شناسان با کمک مالی وزارت خارجۀ ایالات متحده، اسناد به دست آمده از ماهواره های تجارتی و تصاویر طیاره های بدون سرنشین نظامی و استخباراتی امریکایی را تحلیل و بررسی می کنند که از ساحات دورافتاده و نهایت خطرناک، مناظر دیدنی را تصویربرداری کرده اند

اعضای گروه تحقیقاتی پوهنتون امریکایی گفته اند که آنان بیش از ۴۵۰۰ ساحۀ باستانی را در افغانستان شناسایی کرده اند که تقریباً سه برابر ساحاتی می باشد که در گذشته ثبت شده است.

اکتشافات، از کاروان سرا ها، محوطه های بزرگ طراحی شده برای مسافران و اعمار شده از اوایل قرن های پیش از میلاد تا قرن ۱۹ را گرفته تا شبکه هایی از کانال های باستانی را شامل می شود که از سطح زمین قابل رویت نیستند. 

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در دیدارهایی که با باستان شناسان داخلی و خارجی داشته است، خواستار تشخیص و تثبیت دقیق آثار گذشتۀ افغانستان شده است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ مبلغ دو میلیون دالر را به گروهی از باستان شناسان به رهبری گیل ستاین، باستان شناس در پوهنتون شیکاگو در ایالات متحده، داده و به آنان اجازۀ دسترسی به تصاویر حکومت فدرال را داد که اکثر در دسترس عامه قرار نمی گیرد.

در میان یافته های اخیر این گروه تحقیقاتی ۱۱۹ کاروان سرا از اواخر قرن ۱۶ و اوایل قرن ۱۷ میلادی است که در فاصلۀ ۲۰ کیلومتر از هم – در یک مسیر پر خم و پیچ و ناهموار، در مسیر دشت های جنوبی افغانستان موقعیت دارند. More
آثار امپراتوری‌های بزرگ در افغانستان کشف شد

darivoa

0 Comments:

Post a Comment

<< Home