Monday, July 25, 2016

سفر به گذرگاه تورخم؛ نقطه تقابل افغانستان و پاکستان - اسماعیل شهامت

ساعت ۵.۳۰ صبح از کابل عازم تورخم می‌شوم. نخستین سفرم در این مسیر پر و پیچ و خم در عین حال خطرناک است. با گذر از منطقه پلچرخی، ضربان قلبم تندتر می‌شود. پا در مسیری گذاشته‌ام که هر از گاهی جان عده‌ای را گرفته است. اما زیبایی گذرگاه ماهی‌پر و پیچ‌های مرتفع اما دیدنی‌اش، کم‌کم حس ترس را از درونم می‌زداید.
غرق تماشای مناظر زیبای این دره می‌شوم. کیلومترها باید به سمت پایین دره سرازیر شد تا به عمق این دره و جاده هموار سروبی و سپس لغمان و ننگرهار رسید. این یعنی نشان از ارتفاع زیاد کابل نسبت به این مناطق و سردتر بودن هوای آن.

مسیر کابل – جلال آباد را آب خروشان رودخانه‌های کابل، پنجشیر و لوگر زیبا و دیدنی کرده‌ است. وجود دست کم چهار سد آب در ماهیپر، نغلو، سروبی و درونته؛ تصور و ترس وجود گروه‌های شورشی مخالف دولت را در این مسیر را از یاد می‌برد.

برای صرف صبحانه در بازار کوچک و سنتی شکل سروبی توقف کردیم. در همان بدو ورود به داخل سالن کوچک غذا خوری با تعارف معمول افغانها استقبال شدیم؛ "قابلی پلو، کباب، ماهی و ... داریم."

تصور صرف چنین صبحانه‌ای سنگین در ابتدای یک روز داغ تابستانی دشوار بود، اما ترجیح دادیم کباب و ماهی بخوریم. در همین سالن به شاگرد هتلی گفتم کاش جهت سالن غذا خوری تان به سمت سد آب سروبی بود تا از مناظر زیبای آن لذت می‌بردیم. او لبخندی زد و رفت.

سد سروبی ظرفیت فوق‌العاده‌ای را برای تبدیل شدن به یک محل تفریحی زیبا در سطح افغانستان دارد. اما به استثنای چند مغازه و هتل سر راهی و شماری خانه‌های روستایی هیچ تاسیسات زیربنایی به غیر از سد پر آب در آنجا دیده نمی‌شود.

سروبی را به سمت جلال آباد ترک می‌کنیم. هوای بیرون به شدت گرم و طاقت فرساست. دشت‌ها و تپه‌های زیبای اطراف جاده را با حس زیبا ولی همراه با دلهره طی می‌کنیم.

روخانه‌ زیبای کنار جاده، تصویری کم نظیر از افغانستان ارایه می‌دهد. به نظر من، دولت با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، از جمله زراعت در این مسیر، می‌تواند از منابع طبیعی این مناطق استفاده زیادی ببرد.

حوالی ساعت نه صبح است و به جلال آباد می‌رسیم. منطقه‌ای سرسبز و پوشیده با درختان بلند سرو و چنار، منطقه‌ای که به "ننگرهار همیشه بهار" در افغانستان معروف است، تصویر تابلوی دانشگاه ننگرهار جلوی چشمانم می‌آید. مسیرمان را به سمت تورخم ادامه می‌دهیم. با گذر از فرودگاه ننگرهار، در مقابل اداره گمرگ ننگرهار خودرومان را متوقف می‌کنیم. - Read More

Search Results

0 Comments:

Post a Comment

<< Home