Sunday, December 13, 2015

BBC - پیامدهای نشست تغییرات اقلیمی پاریس برای افغانستان

تغییرات اقلیم، در سه بخش به افغانستان آسیب می‌رساند؛ اول منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، دوم زراعت و سوم جنگلات و علف‌چرها.

در سند سهم مشارکت ملی افغانستان که به کنوانسون تغییر آب و هوایی سازمان ملل متحد ارائه شده، مشارکت افغانستان در راستای استفاده از انرژیهای پاک و تجدیدپذیر، منابع طبیعی، کشاورزی، مدیریت مواد زائد جامد و معادن مورد توجه قرار گرفته است.

افغانستان در تولید گازهای گلخانه‌ای نسبت به کشورهای صنعتی و در حال توسعه سهم بسیار ناچیز دارد. مسئولان افغانستان یکی از عوامل عمده آلودگی هوا در این کشور را کارخانه‌های نساجی و داش‌های خشت‌پزی می دانند که تنها در کابل بیش ۱۲۰۰ داش خشت پزی فعال است.

با این حال سهم افغانستان در تولید و انتشار گاز دی اکسید کاربن در جهان ناچیز است، اما رئیس جمهوری افغانستان در نشست پاریس گفت که حکومت افغانستان بیش از هر زمان دیگری نگران پیامدهای زیانبار تغییر اقلیم است.

افغانستان با داشتن جمعیتی حدود ۲۸ میلیون نفر و تولید پایین ترین سطوح گازهای گلخانه‌ای، یکی از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. این کشور در نتیجه تغییرات آب و هوایی بسیار مستعد ابتلا به بلایای طبیعی نظیر بروز حوادث آب و هوایی شدید مانند موج شدید گرما، سیل و خشکسالی است و از آنجایی که معیشت اکثر جمعیت مردم افغانستان مستقیم و غیر مستقیم به منابع طبیعی، کشاورزی و دامپروری بستگی دارد، لذا این خطر وجود دارد که در آینده با مشکلاتی نظیر رکود اقتصادی، بی‌ثباتی سیاسی، عدم امنیت غذایی، جنگ و ناامنی مواجه شود.

افغانستان که در رتبه‌بندی کشورها از نظر تاثیر پذیری از تغییرات اقلیمی در میان آسیب پذیرترین کشورها در جهان قرار گرفته است، از اثرات نامطلوب این پدیده افزایش ۰.۶ درجه سانتی گراد متوسط دمای سالیانه را نسبت به سال ۱۹۶۰ و کاهش الگوی بارش تا حدود ۳۰ میلیمتر را به طور میانگین به دلیل تاثیر منفی بر چرخه هیدرولوژی آب تجربه کرده است.

کاهش بارش در ساحات شرق، شمال و ارتفات مرکزی که زمین‌های زراعتی با بالاترین بهره‌وری کشاورزی افغانستان را دارد، منجر به چالش‌هایی نظیر نابرابری اجتماعی، فقر و ناامنی غذایی و تهدیدات قابل توجهی بر زندگی انسان، معیشت، اموال، ثبات سیاسی و اقتصادی و محیط زیست جوامع شهری و روستایی شده است.

دولت افغانستان برای مقابله با تاثیرات سوء گرمایش جهانی برنامه‌های عملیاتی کوتاه و بلند مدت خود را از طریق اداره ملی حفاظت محیط زیست  برنامه‌ریزی کرده است. - Read More

پیامدهای نشست تغییرات اقلیمی پاریس برای افغانستان ..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home