Wednesday, February 25, 2015

ملل متحد: یک سوم زندانیان جنگی در افغانستان شکنجه می ‌شوند

سازمان ملل در تحقیقاتی تازه دریافته است که بیش از یک سوم زندانیانی که به اتهامات مرتبط با جنگ بازداشت شده اند، مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند. حکومت افغانستان گفته است که شکنجه در زندان ها را کاملاً محو می کند. بر اساس این گزارش ملل متحد که روز چهارشنبه (6 حوت/ 25 فبروری) نشر شد، 278 تن از 790 زندانی مصاحبه شده گفته اند که مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته اند. این رقم کاهش 14 درصدی شکنجه زندانیان در افغانستان را نسبت به بررسی قبلی نشان می‌دهد.

ملل متحد برای تهیه این گزارش با بازداشت شدگان در 128 زندان در 28 ولایت از 34 ولایت افغانستان مصاحبه کرده است. در گزارش آمده است که زندانیان از 16 روش شکنجه به شمول ضرب و شتم، معلق آویزان کردن از سقف، شوک برقی و روشی شبیه خفه‌ سازی گزارش داده اند. بیش از 100 زندانی مصاحبه شده زیر 18 سال سن داشته اند و 44 تن آن‌ ها گفته اند که در زندان شکنجه شده اند. این بازداشتی ‌ها اکثر شان متهم به عضویت در گروه طالبان و دیگر گروه‌ های ملیشه‌ هستند.

نیکولاس هایسم، نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان از کاهش میزان شکنجه در زندان‌ ها استقبال کرد و از حکومت اشرف غنی خواست که به این بدرفتاری‌ها در زندان‌ ها پایان دهد. هایسم گفت: «تلاش‌ های حکومت افغانستان برای جلوگیری از شکنجه و بدرفتاری در دو سال گذشته پیشرفت‌ هایی را نشان داده است.» در این گزارش بدرفتاری و شکنجه در جریان بازداشت و بازجویی در چندین توقیفگاه ریاست امنیت ملی، پولیس ملی، پولیس محلی و اردوی افغانستان برجسته شده است.

در گزارش قبلی سازمان ملل متحد در سال 2013 گفته شده بود که 49 درصد زندانی‌ه ا در افغانستان مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند. بعد از نشر آن گزارش، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان دستور داده بود که به شکنجه در زندان ‌ها پایان داده شود. ملل متحد گفته است که این فرمان ریاست جمهوری به بهبود وضعیت زندان‌ ها کمک کرده است و از آن زمان به بعد از بازداشتگاه ‌ها بیشتر نظارت شده و روش‌ های بدیل در بازجویی آموزش داده شده است. اما در گزارش جدید آمده است که هنوز هم کمبود شفافیت وجود دارد و از سال 2010 به این سو تنها یک قضیه شکنجه مورد پیگرد قرار گرفته است.  Read More at Deutsche Welle

ملل متحد: یک سوم زندانیان جنگی در افغانستان شکنجه می‌شوند

0 Comments:

Post a Comment

<< Home