Wednesday, February 25, 2015

خلیلزاد: کابل باید در مذاکرات صلح و روابط با پاکستان محتاط باشد - گران افغانستان

کابل - زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین امریکا در کابل به رهبران حکومت افغانستان هشدار داد، در پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان و چگونگی روابط با پاکستان محتاطانه حرکت کنند. خلیلزاد خطاب به رهبران افغانستان تاکید کرده است، در برابر گروه طالبان هم از بدیل جنگ و هم از بدیل صلح کار گرفته شود. زلمی خلیلزاد در مورد سیاست خارجی پاکستان در قبال افغانستان گفت: «پاکستان تا این دم هیچ اقدام عملی در راستای تغییر سیاست اش در برابر افغانستان نکرده، اما کابل چندین اقدام حسن نیت و همکاری با اسلام ‌آباد را انجام داده است. پاکستانی ‌ها تا حال تنها حرف زده‌اند، اما کابل باید از آن ‌ها اقدامات عملی بخواهد.»

سفیر پیشین امریکا در کابل گفته است، اسلام آباد برای بهبود روابط با کابل دو شرط گذاشته است، یک درخواست جنگ افزار از هند به حالت تعلیق درآورده شود و عاملان حمله به مدرسه نظامی پشاور پاکستان باید دستگیر گردند. از سوی دیگر، رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در زمان حکومت حامد کرزی با انتشار مقاله‌ای نوشت، افغانستان نباید برای بهبود روابط با پاکستان، دوستان استراتیژیک خود را از دست دهد. اسپنتا در مقاله‌اش نوشته است: «فکر می ‌کنم که این نزدیکی برای آغاز گفت ‌و گو های صلح بد نیست. اما این نزدیکی نباید به بهای تخریب سیاست کثیرالمحور خارجی افغانستان باشد. تجربه نشان داده است که تمام کشورهایی که از سیاست‌ های کثیرالمحور- رابطه متوازن با کشور های مختلف دنیا- دور شده‌اند، به مزدوری و وابستگی تن داده‌اند.»

در این مقاله آمده است: «من طرف ‌دار ادامهٔ سیاست کثیرالمحور خارجی و امنیتی هستم. نزدیکی با پاکستان نباید به قیمت دوستی‌ های استراتژیک ما با کشور های دیگر تمام شود.» این در حالیست که در این روز‌ها، روابط کابل - اسلام آباد نسبت به گذشته بسیار نزدیک شده و سفر های سیاسی و امنیتی دو جانبه نیز افزایش یافته است. در تازه‌ ترین مورد، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان شامگاه دوشنبه هفته جاری با نوازشریف، نخست وزیر پاکستان تلفنی صحبت کرد. اشرف غنی و نوازشریف، در این تماس تلفنی در مورد بهبود مسایل امنیتی، گسترش روابط دو جانبه و ایجاد سهولت‌ های تجارتی گفتگو کردند.  Read More

0 Comments:

Post a Comment

<< Home