Saturday, November 22, 2014

راه لاجورد افغانستان را به کجا می‌برد؟ -- BBC

افغانستانی محصور در خشکی اکنون در صدد است که راه جدیدی را برای دسترسی به آبهای آزاد بیازماید. راهی که از کشورهای همسایه شمالی افغانستان می‌گذرد، کشورهای که در گذشته کمتر در رقابت و تنش سیاسی افغانستان درگیر بوده‌اند.

مسیر جدید که راه لاجورد نام‌گذاری شده، قرار است از مسیر ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان به دریای سیاه و بعد با گذشتن از ترکیه، افغانستان را به آبهای آزاد وصل‌ کند.

افغانها معتقدند که این مسیر، جاده‌ای تاریخی است که حدود دو هزار سال قبل لاجورد بدخشان در شمال شرق افغانستان، از این مسیر به کشورهای آسیای میانه و اروپا صادر می‌شده و دلیل انتخاب نام "راه لاجورد" نیز به همین دلیل است.

راه لاجورد ازافغانستان آغاز خواهد شد، بعد به بندر ترکمن باشی کشور ترکمنستان ختم، سپس از مسیر شهر باکوی آذربایجان به منطقه تفلیس گرجستان وصل می‌شود و از تفلیس نیز به طرف قارس ترکیه می‌رود و از آنجا به استانبول و بعد به اروپا وصل می‌شود.

وحیدالله ویسی، رئیس همکاریهای اقتصادی وزارت خارجه افغانستان درباره این مسیر می‌گوید که این مسیر یکی از کوتاه ترین، مطمئن ترین و ساده ترین راه‌ها برای افغانستان شناخته شده، زیرا از مرز افغانستان تا بندر ترکمنباشی ترکمنستان هم جاده و هم خط آهن وجود دارد. از باکو به قارس و استانبول هم جاده وجود دارد و هم خط آهن.

به گفته او اکنون نیازاست که جاده‌های موجود به هم وصل و یک بسته حمل و نقل واحد درمسیر معرفی شود، برای این کار نیاز است که گمرکها در کشورهای مسیر به صورت هماهنگ عمل‌کنند، تعرفه واحد معرفی شود و موانع امنیتی نیز در مسیر کمتر شود. کامیونی که از استانبول حرکت می‌کند، در باکو تخلیه و با عبور اموال از دریای خزر دوباره در ترکمنباشی بارگیری بعد به کشورهای پاکستان و حتی هند منتقل شود.  Read More,
راه لاجورد افغانستان را به کجا می‌برد؟

0 Comments:

Post a Comment

<< Home