Saturday, November 22, 2014

مجلس افغانستان قراردادهای همکاری امنیتی با آمریکا و ناتو را تایید کرد - BBC

مجلس نمایندگان افغانستان دو توافقنامه همکاریهای امنیتی بین افغانستان و آمریکا و پیمان اتلانتیک شمالی، ناتو، را در جلسه پرتنشی تایید کرد.
این دو سند برای تعیین چهارچوب همکاری های امنیتی بین افغانستان و آمریکا و ناتو در ۳۰ سپتامبر در کابلامضا و روز ۱۹ اکتبر برای تصویب به پارلمان کشور فرستاده شد.
از ۱۵۷ عضو حاضر در مجلس، به قرارداد همکاری های امنیتی و دفاعی میان افغانستان و آمریکا پنج نفر رای مخالف و سه نماینده دیگر رای ممتنع و بقیه رای مثبت دادند.
به همین گونه ۱۵۲ نماینده به قرارداد وضعیت نیروها بین افغانستان و سازمان ناتو رای مثبت و تنها ۵ عضو مجلس رای منفی دادند.
عبدالرئوف ابراهیمی رئیس مجلس این دو سند را "بسیار مهم" خواند و در آغاز جلسه پرتنش امروز گفت که حکومت وحدت ملی از مجلس خواسته که آنها را به صورت "عاجل" بررسی کند.
این در حالی است که شماری از نمایندگان در آغاز جلسه مخالفت خود را نسبت به تصویب این دو سند ابراز داشتند که با واکنش موافقان تایید این توافقنامه‌ها مواجه شدند.
در آغاز جلسه همچنین عده‌ای از نمایندگان خواستار سری شدن جلسه برای بررسی این توافقنامه‌ها شدند، اما در نهایت این درخواست به نتیجه نرسید.
براساس این دو سند، ماموریت رزمی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در آخر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد، اما ماموریت آنها در راستای حمایت و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌یابد.
توافقنامه همکاری‌های امنیتی بین کابل و واشنگتن تصریح کرده که آمریکا پس ازسال ۲۰۱۴ به تعداد ۹۸۰۰ سرباز در افغانستان خواهد داشت.
امضای این دو توافقنامه از دو سال پیش بین مقامهای افغانستان و آمریکا زیر بررسی بود، اما حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان تا آخر دوره کاری خود از امضای آن خوداری کرد.
اما برعکس، اشرف غنی در امضای آن هیچ تاخیری نکرد و براساس وعده‌ انتخاباتی‌اش، در روز اول کاری خود به حنیف اتمر مشاور امنیت ملی خود داد که این دو سند را با سفیر آمریکا و نماینده ناتو در کابل امضا کند.  More

0 Comments:

Post a Comment

<< Home