Friday, October 20, 2017

ضرر اقتصادی انفجار ها و حملات انتحاری، سرمایه ‌هایی که دود می‌ شوند

حملات انتحاری و انفجارها در افغانستان نه تنها جان‌های انسان‌ها را می‌گیرد، بلکه ملکیت‌های زیادی را نیز ویران می‌سازد. برای کسانی که ملکیت‌های شان در این حملات آسیب می‌بیند، هیچ برنامه کمکی وجود ندارد.
در اولین ساعات روز دوم اسد امسال انفجار مهیبی در منطقه سر کاریز کابل رخ‌داد. بیش از ۳۰ در این حمله انتحاری جان باختند و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. رسانه‌های زیادی این رویداد را در آن روز پوشش دادند؛ اما پس از آن هیچ رسانه‌ای به سراغ دکان‌دارانی نرفت که دار و ندار شان در آتش سوخت و از نظر اقتصادی نابود شدند.

در نگاه اول به نظر می‌رسد که همه چیز در جاده سر کاریز، محلی که انفجار رخ داده، سرجایش است. دکان‌های ویران شده بازسازی شده اند و کار و بار به صورت عادی جریان دارد؛ ولی وقتی وارد دکان‌ها می‌شوم و از وضعیت باشندگان آن می‌پرسم، زخم‌ها سر باز می‌کنند. در روز انفجار همه دکان‌ها و درخت‌ها در این محل سوختند و به خاکستر تبدیل شدند.

دکان این باشنده کابل به صورت کامل در حمله انتحاری ویران شد، ولی او می‌گوید دولت هیچ کمکی نکرد: «دولت برای ما یک پول هم کمک نکرده؛ کسی از اداره امور آمد و کمک وعده کرد.» این وعده هیچ زمانی عملی نشد.

حکومت افغانستان برای هر کسی که در حملات تروریستی جانش را از دست می‌دهد یک صد هزار افغانی کمک می‌کند و برای یک زخمی پنجا هزار افغانی می‌دهد. اما محمد می‌گوید همین کمک نیز عادلانه نیست و برای هرکس نمی‌رسد: «شب اول (نمایندگان حکومت) به شفاخانه آمدند، فلمبرداری کرند در فیکس بوکس (فیسبوک) و تلویزیون هم نشان دادند، ولی کمک نکردند. یک شهر و شش نرخ است اینجا، برای دیگر (زخمی‌ها) ۵۰ هزار افغانی داد، چرا برای ما هم نداد؟»

کمک‌های حکومت برای متضررین حملات تروریستی از سوی اداره امور تنظیم می‌شود. شالیزی دیدار، مشاور رئیس جمهور غنی در امور صلح به دویچه وله گفت که حکومت تنها به «شهدا و زخمی‌ها» کمک می‌کند، ولی بودجه‌ای برای کمک به متضرران اقتصادی حملات انتحاری وجود ندارد. - Read More, DW

ضرر اقتصادی انفجارها و حملات انتحاری؛ سرمایه‌هایی که دود می‌شوند


0 Comments:

Post a Comment

<< Home