Tuesday, July 11, 2017

رئیس‌جمهور‌غنی در مورد دست‌آوردهای سفرهای اخیرش، معلومات ارائه کرد

محمداشرفغنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، قبل از ظهر امروز در کنفرانس مطبوعاتی حضور یافت و پیرامون دست‌آوردهای سفرهای اخیرش به قزاقستان، ترکمنستان و تاجکستان معلومات ارائه کرد.

این‌ کنفرانس‌ مطبوعاتی که در ارگ برگزار گردید، رئیس‌جمهور گفت‌که سفرهای اخیر به قزاقستان، ترکمنستان و تاجکستان و هم‌چنان سفرهای آینده ما به کشورهای آسیای میانه، از مهم‌ترین اقدامات ماست که جغرافیای افغانستان را به فرصت مبدل می‌سازد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد که هدف ما این است تا موقعیت افغانستان را از فرصت به منبع عایدات مبدل سازیم و زندگی مردم خود را به شکل بنیادی تغییر دهیم.

وی در مورد انرژی برق گفت‌که برق، زیربنای زیربناست و ما تلاش می‌ورزیم تا از انرژی برق به‌حیث وسیلۀ ایجاد عایدات استفاده نماییم. رئیس‌جمهور افزود ‌که در گذشته، طرحی برای تولید برق از منابع داخلی وجود نداشت و در صورتی‌که تمرکز بالای این منابع صورت نگیرد، صنعت، خدمات و پیشرفتی صورت نمی‌گیرد.

رئیس‌جمهور گفت‌که ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه، راه‌های بدیل واردات و صادرات برای افغانستان می‌باشند و ما را تا اروپا می‌رساند که موافقۀ پنج‌جانبه دراین خصوص در حال اجراست تا به‌این خواست دست یابیم.

وی از گشایش راه‌های بیشتر ترانزیت افغانستان با کشورهای منطقه خبر داده گفت‌که در مورد احداث خط آهن ازبکستان- افغانستان مذاکرات جریان دارد و تأثیرات آن نه‌تنها به شمال کشور، بلکه افغانستان شمول خواهد بود. وی تأکید کرد‌که  کشورهای آسیای میانه از شرکای بنیادی افغانستان محسوب می‌شوند.

رئیس‌جمهور کشور، موقعیت افغانستان را طلایی دانسته افزود‌ که تمرکز ما بالای انتقال پایپ لاین انرژی از کشورهای آسیای میانه به افغانستان است و مذاکرات همه‌جانبه دراین خصوص جریان دارد.

وی در مورد گشایش دهلیز هوایی افغانستان-هند گفت‌که صادرات محصولات افغانستان به‌هند گسترش خواهد یافت و فرصت‌ها و اهداف بیشتر را برای صادرات تعیین خواهیم‌کرد.

وی افزود‌که افغانستان سومین و آخرین فرصت را با جامعه جهانی دارد، ما سالانه ۲,۵ میلیارد دالر از جامعۀ جهانی تعهد گرفتیم، قوای بین‌المللی را برای تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی خود قانع ساختیم، وضع منفی روابط با منطقه را بهبود بخشیدیم و این مواردی بود ‌که دیگران شک داشتند.

وی هم‌چنان در مورد استراتیژی امریکا در قبال افغانستان گفت‌که ایالات متحدۀ امریکا دیدگاه مثبت دارد و به‌خاطر تقویت قوای هوایی ما، ۸۶۰ میلیون دالر اختصاص داده‌است و قوای هوایی‌ما تا سال ۲۰۲۰ به‌گونۀ اساسی مجهز خواهند شد.

رئیس‌جمهورغنی در مورد مدیریت آب‌ها به پاسخ پرسشی گفت‌که ۱۸ میلیارد متر مکعب آب‌های افغانستان مهار می‌شود و معاهدۀ هلمند که اساس مناسبات ما را تشکیل می‌دهد، عملی خواهد‌ شد و این زمینۀ همکاری بین‌المللی را فراهم می‌سازد، نه تضاد. وی اضافه کرد که آب، پس از موقعیت جغرافیایی، دومین سرمایۀ ملی ماست.

رئیس‌جمهور محمداشرف‌غنی خاطرنشان نمود‌که طرح مذاکرات دوستی با ایران ترتیب گردیده و کمیته‌های ایجادشدۀ دو جانب، دراین راستا کار می‌کنند. - More

وبسایت ریاست جمهوری افغانستان

0 Comments:

Post a Comment

<< Home