Friday, July 29, 2016

از نهمین سالروز وفات محمد ظاهرشاه یاد بود به عمل آمد - azadiradio

از نهمین سالروز درگذشت محمد ظاهر شاه روز پنجشنبه در مراسم رسمی در تپۀ مرنجان شهر کابل یابود شد.
از درگذشت محمد ظاهرشاه نُه سال می‌گذرد، برخی از مقامات دولتی و چهره‌های سیاسی می‎گویند که او به علت داشتن سیاست میانه‌رو اش، نزد مردم محبوبیت همیشگی دارد.

مراسم یادبود از نهمین سال درگذشت محمد ظاهرشاه روز پنج‌شنبه در تپۀ مرنجان شهر کابل برگزار شد و شماری از مقام‌های حکومت در این مراسم اشتراک داشتند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در پیامی به این مناسبت که از سوی اکرم خپلواک مشاور ریاست جمهوری به خوانش گرفته شد ظاهرشاه را سمبول خیر و برکت خوانده و او را شخصیت فراموش ناشدنی یاد کرده‌است.

آقای خپلواک با خوانش این پیام گفت:
"بابای ملت یک شخصیت ماندگار در تاریخ افغانستان است. دورۀ زمامداری وی نمونۀ صلح و ثبات بود. زندگی او برای مردم نمونه‌یی از اعتدال، ترقی و وطندوستی بوده‌است."

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان و عبدالله‌ عبدالله رئیس اجرائیه این کشور، با گذاشتن اکلیل گل بر سر مزار این شاه پیشین افغانستان، او را سیاستگزار اعتدال پسند خواندند.

​محمد ظاهرشاه از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۳ میلادی برای چهل سال زمام افغانستان را بر عهده‌داشت.

سردار محمد داوود خان در سال ۱۹۷۳ میلادی پس از کودتا خود را رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد و محمد ظاهرشاه از آن‌ زمان تا سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۲ در ایتالیا بسر برد.

محمد ظاهرشاه در لویه جرگۀ تصویب قانون اساسی افغانستان اشتراک کرد و در این جرگه برای وی لقب بابای ملت داده‌شد. - Read More

از نهمین سالروز وفات محمد ظاهرشاه یاد بود به عمل آمد

 - More

0 Comments:

Post a Comment

<< Home