Saturday, January 24, 2015

افغانستان؛ غم نان بیشتر از غم جان - BBC

موسسه گالوپ که مرکز آن در واشنگتن پایتخت آمریکاست، در یک نظرسنجی تازه دریافته که بیشتر شهروندان افغانستان از کاهش رشد اقتصادی و بیکاری فزاینده نگرانند و آن را تهدیدی بزرگتر از طالبان می‌دانند.

در سفری که من اخیراً به کابل داشتم و در صحبت با اقشار مختلف مردم این شهر، متوجه شدم که بدتر شدن وضعیت اقتصاد و اشتغال بزرگترین نگرانی‌ آنهاست.


شماری از موسسات خارجی در افغانستان به دلیل پایان ماموریت رزمی آمریکا و ناتو در این کشور و کاهش کمک‌های خارجی، فعالیت‌شان را متوقف کرده اند.

صرافان در سرای شهزاده، بازار اصلی صرافی کابل هم از کاهش قابل توجه مشتری شاکی بودند و اینکه نرخ افغانی در برابر ارزهای خارجی در چند ماه گذشته پیوسته کاهش یافته است. هرچند نرخ افغانی پس از اعلام کابینه دولت وحدت ملی دوباره تا حدی افزایش یافت.

کارمندان بخش‌های مختلف دولتی از جمله پلیس، ارتش و دادستانی از عدم دریافت منظم حقوق ماهیانه شان شکایت داشتند.

بازار زمین و مسکن نیز با رکود مواجه است. قیمت‌ زمین، فروش و کرایه خانه به دلیل پایین آمدن تقاضا به شدت کاهش یافته است؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته ساخت و ساز منازل رهایشی در کابل وضعیت بهتری پیدا کرده اما به گفته شماری از سرمایه‌گذاران بخش مسکن، در گذشته مشکل عرضه وجود داشت ولی اکنون با مشکل تقاضا روبرو است.

تاجران و سرمایه‌گذاران نیز شاکی اند که با وجود تاکیدهای همیشگی مقام‌های دولت وحدت ملی، مشکل فساد اداری و بروکراسی دست و پاگیر دولتی همچنان مانع بزرگی در راه کار آنهاست.

یک سرمایه‌گذار گفت که برای گرفتن جواز ایجاد یک پالایشگاه نفتی ماه‌هاست در ادارات مختلف افغانستان سرگردان است ولی به نتیجه‌ای نرسیده است.

یک سرمایه‌گذار دیگر گفت که سه سال است برای پیشبرد یک پروژه از دولت افغانستان زمین گرفته است و تمام مراحل قانونی آن طی شده، اما هنوز این زمین در اختیار او قرار داده نشده و اکنون در نظر دارد تا از سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه صرف نظر کند.

مجموعه این مشکلات موجب شده تا اقتصاد افغانستان که اکنون مهمترین حامی آن، کمک‌های خارجی روبه کاهش است، با چالش جدی روبرو شود

در دوازده سال گذشته جامعه جهانی حدود ۱۴۴میلیارد دلار در زمینه بازسازی افغانستان هزینه کرده است. از آن جمله ۱۰۴ میلیارد از جانب آمریکا بوده که ۶۲ میلیارد در بخش امنیت، ۳۰ میلیارد در بخش حکومتداری و توسعه، ۳ میلیارد در زمینه کمک‌های بشردوستانه و ۹ میلیارد در بخش عملیات غیرنظامی به مصرف رسیده است.

تقریبا ۴۰ میلیارد دیگر هم از جانب کشورهای دیگر و نهادهای بین المللی بوده که در این سه بخش هزینه شده است.

صدها میلیادر دلار دیگر نیز از سوی آمریکا و متحدانش بر روی نیروهای نظامی این کشورها در این ۱۲ سال به مصرف رسیده که به صورت غیرمستقیم به اقتصاد افغانستان سود می‌رساند.

دور از انتظار نبود که پس از پایان ماموریت رزمی نیروهای خارجی در افغانستان و کاهش قابل توجه کمک‌ها، اقتصاد این کشور وارد مرحله جدیدی شود و رشد آن به صورت قابل ملاحظه کاهش یابد؛ اما اکنون نگرانی‌هایی به وجود آمده که بدتر شدن اوضاع امنیتی و تاثیر بحران طولانی انتخابات، اقتصاد افغانستان را با سقوط مواجه کرده است.   Read More 

Afghans' Outlook on Economy, Jobs Worst in Years - Gallup

0 Comments:

Post a Comment

<< Home