Thursday, November 27, 2014

اطرافیان دو رهبر باعث بحران در تشکیل کابینه

حدود دو ماه از عمر حکومت وحدت ملی می گذرد اما از کابینه ی جدید خبری نیست. وزارت خانه ها و ولایت ها با سرپرست ها اداره می شوند. طبق وعده ی نخستین ریاست جمهوری و ریاست اجرایی کابینه باید تا چهل و پنج روز اول حکومت وحدت ملی معرفی می شد، از این زمان چند روزی می گذرد اما هنوز از کابینه خبری نیست، با این که نشست لندن را نیز در پیش رو داریم و تا چند روز دیگر افغانستان باید با کابینه ای جدید و با چهره هایی جدید در این نشست شرکت کند اما تا این لحظه پاسخ روشنی به این موضوع داده نشده است. از سوی دیگر هم با سرپرست اداره شدن وزارت خانه ها و ولایت ها روند کار عادی مختل شده است.

داکتر امین فرهنگ عضو پیشین کابینه ی افغانستان در برنامه ی «100روز پس از تحلیف» گفت: حکومت اگر بر اساس سازش ایجاد شود، نابود خواهد شد. امروز مملکت نیاز به اشخاصی دارد که هم دنیا و هم جامعه را و هم ذهنیت مردم افغانستان را بشناسند. نه اینکه کابیینه ی ما بر اساس افراد حامیان دو تیم ایجاد شود. 

فرهنگ در خصوص اینکه اگر افراد حامی دو تیم در کابینه شرکت داده نشوند، آیا می توانند ثبات افغانستان را مورد تهدید قرار بدهند عنوان کرد: حکومت سازی در کشور جهان سومی مثل افغانستان، تقسیم قدرت در بین قدرتمندان نیست، در بین کسانی است که می توانند کشور را آباد کنند. هر دو رهبرحکومت وحدت ملی کسانی هستند که قسمت زیادی از کار خود را در داخل نظام گذشته ی کرزی در کارهای عملی گذرانده اند. تجارب بسیار زیادی از شرایط آن زمان دارند. روی همین تجارب باید حکومت جدید افغانستان را طوری استوار بسازند که آن شرایط را تغییر دهند و از آن سازش ها دور کنند. این به تفاهم این دو شخص و کسانی که اطراف آنها هستند، بستگی دارد. 

وی اظهار داشت: در حال حاضر همه چیز مغشوش است. حتی مردم افغانستان نفهمیدند که در این توافقنامه روی اجزای تشکیل حکومت چه توافقی صورت گرفته است. همه ی مردم در نوعی تاریکی قرار دارند. مشکل حکومت تقسیم پنجاه درصدی قدرت نیست. موضوع اصلی تعهدات دوره ی کمپاین انتخاباتی است که برای برخی وعده هایی داده شده است که امروز شرایط تشکیل حکومت اجازه نمی دهد که آن تعهدات برای آن افراد برآورده شود. اگر آن تعهدات برآورده شود، باز هم حکومتی براساس سازش به وجود می آید. افغانستان دیگر حکومت براساس سازش را نمی تواند تحمل کند و رد می کند. درحکومت باید افرادی بیایند که در این پنج سال بتوانند کشور را حداقل در مسیری درست قرار دهند. 

فرهنگ افزود: هر دو رهبر باهم تفاهم کنند و آینده ی مردم افغانستان را در نظر بگیرند و از تقسیم قدرت به کلی بگذرند. در حال حاضر تیم اشرف غنی اتکا بر اجرای قانون اساسی کرده اند و می گویند بر اساس قانون اساسی رییس جمهور در راس قوه ی قضایی قرار دارد و در این مورد بایدتصمیم بگیرد. داکتر عبدالله بر توافقنامه اتکا می کند و می گوید ما حکومت وحدت ملی را به وجود آوردیم و باید طبق آن عمل کنیم. این دو رهبر باید با هم توافق کنند و مشکل را حل نمایند در غیر این صورت کشور به بحرانی وارد می شود که هیچ کس نمی تواند آن را نجات دهد.   More

0 Comments:

Post a Comment

<< Home