Sunday, November 24, 2013

لویه‌جرگه: موافقت‌نامه با آمریکا ظرف یک ماه امضا شود --- لویه‌جرگه مشورتی کابل که برای بحث و مشوره‌دهی بر سر توافق‌نامه امنیتی میان کابل و واشنگتن برگزار شده، این توافقنامه را با 'اکثریت مطلق' تایید کرد. لویه‌جرگه همچنین در قطعنامه‌ای از رئیس جمهوری خواستند تا توافق‌نامه را تا آخر امسال امضا کند. -- در قطعنامه ۳۱ ماده‌ای لویه‌جرگه که از سوی معاونان جرگه در حضور حامدکرزی رئیس جمهوری افغانستان خوانده شد، آمده است که: -- اعضای جرگه با تاکید بر سخنرانی تاریخی رئیس جمهوری افغانستان در افتتاح لویه جرگه مشورتی، مسوده موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا را تایید می‌کنند. -- در صورتی‌که جانب آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، افغانستان باید امتیازات را که در اختیار آمریکا قرار داده، پس بگیرد. -- آقای کرزی گفت باید این توافقنامه بلافاصله موجب تامین صلح و امنیت در افغانستان شود، در غیر آن این توافقنامه را قبول ندارد. -- آقای کرزی گفت: "اگر یکبار دیگر به آمریکا به خانه‌های افغانها برود و حمله کند، قرارداد نیست (تمام است). اینها (آمریکایی‌ها) باید در پایگاه‌های خود بنشینند. از امروز بازرسی خانه‌ها، تلاشی خانه ها و راه گیری از سوی آمریکا متوقف است و مردم افغانستان آزاد هستند." -- او خطاب به اعضای لویه‌جرگه گفت: "شما از من خواستید که تا یک ماه دیگر این موافقتنامه را امضا کنم. آیا تا یک ماه دیگر صلح و امنیت در افغانستان تامین خواهد شد؟ اگر نشد مسئول کیست؟ طبعا مسئول من هستم." -- رئیس جمهوری افغانستان گفت دو درخواست مشخص از آمریکا دارد. 'تامین صلح' و 'برگزاری انتخابات شفاف'. او یکبار دیگر گفت که بدین باور است "تامین صلح در افغانستان ابتدا بدست آمریکایی‌ها است و بعدا به دست پاکستانی‌ها." --- آقای کرزی گفت تجربه گشایش دفتر قطر نشان می‌دهد که باید از آمریکایی‌ها تضمین‌های لازم گرفته شود. رئیس جمهوری افغانستان در مورد انتخابات گفت: "سه روز پیش از انتخابات با سفیر آمریکا در کابل نشست داشتیم و در مورد لویه‌جرگه و توافقنامه امنیتی صحبت می‌کردیم. من از سفیر آمریکا پرسیدم که چرا شما تاکید دارید که حتما موافقتنامه با ما امضا شود؟ چرا بعد از انتخابات امضا نمی‌کنید؟ سفیر آمریکا گفت که ما برنامه‌های خود را داریم. او گفت انتخابات شاید به دور دوم برود و در این صورت دور دوم انتخابات پنج تا شش ماه آینده به تاخیر می‌افتد. دلیل اینکه من گفتم انتخابات شفاف برگزار شود، از همان مجلس با سفیر آمریکا ترسیدم." -- او گفت ما می‌خواهیم تا آمریکا ضمانت کند حتی اگر انتخابات به دور دوم می‌رود باید در زمان تعیین شده در قانون یعنی دو هفته برگزار شود. آقای کرزی گفت چانه‌زنی‌های خود با آمریکا را در مورد توافقنامه امنیتی همچنان ادامه خواهد داد. -- صبغت‌الله مجددی، رئیس لویه‌جرگه مشورتی در پاسخ به سخنان حامدکرزی، گفت که فیصله لویه‌جرگه این است که رئیس جمهوری این توافق‌نامه را هرچه سریعتر امضا کند. -- او گفت: "رئیس صاحب جمهور به ما وعده بدهد که این قرارداد را به زودی امضا می‌کند. اگر رئیس جمهوری امضا نکند، من از افغانستان هجرت خواهم کرد. من مجبور خواهم شد در این ریش سفیدی کشور را ترک کنم. چون کسی به حرف ما گوش نمی‌کند." -- آقای مجددی در واکنش به این سخنان حامدکرزی که آمریکایی‌ها از تعهدات خود سرباز خواهند زد گفت: "اگر آمریکایی‌ها از تعهدات خود سرباز زدند با اراده مردم افغانستان مواجه خواهند بود." -- در جریان صحبت‌های آقای مجددی، رئیس جمهور کرزی یکبار دیگر گفت "آمریکا اجازه ندارد به خانه‌های‌ما برود. نمی پذیریم!" -- براساس گفته‌های قبلی حامدکرزی، اکنون مسوده موافقتنامه امنیتی باید به پارلمان افغانستان فرستاده شود و بعد از آن روسای جمهوری افغانستان و آمریکا باید آن را امضا کنند. - More, BBC

0 Comments:

Post a Comment

<< Home