Sunday, May 19, 2019

صلح افغانستان؛ چه پرسش‌هایی نزد مردم مطرح است؟

ا تدویر ششمین دور گفت‌و‌گوهای صلح میان نمایندگان ایالات متحدۀ امریکا و طالبان در دوحه‌ی قطر و پایان لویه‌جرگه مشورتی صلح در کابل، هنوز هم پرسش‌هایی بسیاری نزد مردم افغانستان بدون پاسخ باقی مانده است و آنان دقیقا نمی‌دانند که آیا به نتیجه این روند پُر فراز و نشیب خوشبین باشند یا بدبین؟

در این مقاله سعی می‌کنم، در کنار طرح این پرسش‌ها، پاسخ‌هایی هم به این پرسش‌ها ارائه کنم. البته این که در پایان این گفت‌وگوها چه فرجامی خواهد داشت، بستگی به زمان و شرایط سیاسی حاکم بر مذاکرات دارد.

چرا طالبان با حکومت افغانستان مذاکره نمی‌کنند؟

معمول‌ترین پرسش نزد مردم افغانستان مدام همین بوده است که چرا طالبانِ که می‌گویند از استقلال لازم در روند صلح برخوردار هستند، با حکومت افغانستان مذاکره نمی‌کنند؟ از دیدگاه طالبان دولت جمهوری اسلامی افغانستان قابل قبول نبوده و آنان امارت اسلامی افغانستان را به رسمیت می‌شناسند. از نظر طالبان آنچه زیر نام حکومت وحدت ملی است فقط ادارۀ کابل است که از سوی امریکا نصب شده و منافع امریکا را در افغانستان دنبال می‌کند. طالبان با شکایت از دولت امریکا باورمند هستند که خلاف توافق‌های بین‌المللی امریکا بصورت یک‌جانبه امارت اسلامی طالبان را در افغانستان سقوط داده و افغانستان را به اشغال خود در آورده است؛ بنا آنان ترجیح می‌دهند بجای اینکه به گفته‌ی خودشان با حکومت دست‌نشاندۀ امریکا گفت‌و‌گو کنند با خود امریکا مستقیم گفت‌وگو کنند.

چرا امریکا مذاکرات صلح را در جریان ۱۸ سال گذشته آغاز نکرد که به یک‌باره تلاش‌های صلح را شدت بخشیده و ظاهرا تحت هر شرایطی می‌خواهد موافقت‌نامۀ صلح به امضا برسد؟

مریکا جدا از داشتن ساختار منظم سیاسی که صلاحیت‌های رییس جمهوران خود را محدود می‌سازد؛ اکثرا در سیاست خارجی خود متکی بر تصامیم و اندیشه‌های سیاسی رییس جمهوران خود بوده است. بوش جنگ را در افغانستان با هدف مبارزه با تروریسم آغاز کرد و تاکید بیشتر بر راه‌حل نظامی داشت. با روی کار آمدن اوباما سیاست امریکا در افغانستان مبتنی بر حفظ ارزش‌هایی چون آزادی بیان، حقوق بشر، حقوق زنان، انتخابات و... گردیده و بار دیگر تاکید بر راه‌حل نظامی در افغانستان شد تا تلاش‌ها برای صلح؛ اما آنچه با روی‌کار آمدن دونالد ترامپ خلاف تمامی انتظارات رُخ داد، تشدید تلاش‌ها برای صلح و کشانیدن طالبان به میز مذاکره بود. دونالد ترامپ از زمان کمپاین‌های انتخاباتی خود تا کنون پافشاری بر ختم عملیات نظامی در کشورهای مختلف و یا حداقل کاهش هزینه‌های جنگی این کشور داشته است. وی با بیرون کردن نیروهای خود از سوریه و روند صلح افغانستان در عمل نشان داد امریکا نمی‌خواهد بیشتر از این در جنگ‌های که پس از سال‌ها هم نتیجه‌ی نداشته اند، دخیل باشد و هزینه‌های هنگفتِ را متحمل شود. اندیشه سیاسی ترامپ تفاوت‌های بارزی نسبت به بوش و اوباما داشته و کاملا مشخص است ترامپ خواهان صلح در افغانستان است و ظاهرا برایش فرقی هم نمی‌کند صلحِ منفی و یا مثبت بمیان آید. - Read More

0 Comments:

Post a Comment

<< Home