Tuesday, May 08, 2018

ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد - BBC

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا رسما کشورش را از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی خارج کرد. او فرمانی را امضا کرد که بنا بر آن تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی برمی‌گردد.
رئیس‌جمهور آمریکا همان‌طور که روز گذشته در توییتر گفته بود این تصمیم را امروز سه‌شنبه (هشتم مه) اعلام کرد. او ساعتی بعد از این که ناهار را با معاونش مایک پنس و وزیرخارجه جدیدش، مایک پومپئو در کاخ‌سفید صرف کرد پشت تریبون رسمی کاخ‌سفید قرار گرفت.

او در سخنان خود یک بار دیگر ایران را "پیش‌قراول نامنی در جهان نامید" اقدمات این کشور چون برنامه موشکی تهران و حمایت این کشور از گروه هایی چون حزب‌الله را زمینه‌ساز تهدیدهای جدی از سوی ایران خواند.

این درحالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تعهد ایران به برجام را تایید کرده است. 

دقایقی پس از تصمیم آقای ترامپ برای ترک برجام، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای دوباره تاکید کرد که "برجام یک توافق چند جانبه است و نمی توان آن را به طور یک طرفه ترک و ملغی کرد".

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده: "ما از تصمیم امروز آمریکا برای ترک برجام متاسفیم و چنانچه ایالات متحده نظرش را در این باره تغییر دهد، از آن استقبال خواهیم کرد."

در ادامه این بیانیه با توجه به امضای آن از سوی قدرت های جهانی و حمایت از آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده: "تا زمانی که ایران به تعهداتش در این توافق پایبند بماند، چنانچه تاکنون چنین کرده، اتحادیه اروپا هم به برجام متعهد خواهد ماند. - Read More

ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد - BBC Persia


0 Comments:

Post a Comment

<< Home