Wednesday, July 20, 2016

اردوغان؛ فروشنده نان کنجدی، فوتبالیستی حرفه‌ای و سیاستمداری اسلامگرا

رجب طیب اردوغان را می‌توان موفق‌ترین رهبر ترکیه در دوران حاکمیت دموکراسی در این کشور خواند.
طی سال‌های گذشته، آقای اردوغان بر صحنه سیاسی ترکیه تسلط کامل داشته و حزبش، عدالت و توسعه را به پیروزی‌های پیاپی رسانده است.

آقای اردوغان موفق شد ثبات سیاسی و اقتصادی را پس از دهه‌ها بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی و حکومت نظامیان به ترکیه برگرداند. در دوران نخست‌وزیری او، اقتصاد ترکیه رشد چشمگیری داشت و این کشور به یک قطب تولیدی و صادراتی بدل شد.

آقای اردوغان همچنین موفق شد نفوذ ارتش ترکیه را که نقش قابل توجهی در سیاست ترکیه ایفا می‌کرد، به شدت کاهش دهد. ارتش ترکیه که زمانی، دولت‌های منتخب را سرنگون می‌کرد، اکنون به پادگان‌ها برگشته و نقش چندانی در سیاست ترکیه ایفا نمی‌کند.

اما این عملکرد او باعث نشده تا آقای اردوغان از انتقاد دور بماند. سکولارها و لیبرال‌های ترکیه که زمانی از آقای اردوغان حمایت می‌کردند، اکنون به جدی‌ترین منتقدان او تبدیل شده و نخست وزیر ترکیه را به استبداد و تلاش برای تبدیل این کشور به جامعه‌ای مذهبی متهم می‌کنند.

اعتراض‌های اخیر در ترکیه باعث شده تا عملکرد آقای اردوغان و سابقه و پیشینه او طی این سال‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

رجب طیب اردوغان در سال ۱۹۵۴ در شهر ریزه در ساحل دریای سیاه به‌ دنیا آمد. پدر او گارد ساحلی بود. اردوغان ۱۳ ساله بود که پدرش تصمیم گرفت به امید تأمین امکانات بهتر برای پنج فرزندش به استانبول مهاجرت کند.

رجب طیب اردوغان در نوجوانی در خیابان‌های محله‌های فقیرنشین استانبول لیموناد و نان کنجددار می‌فروخت. او در یک مدرسه اسلامی تحصیل کرد و سپس به دانشگاه مرمره در استانبول رفت و در رشته مدیریت فارغ‌التحصیل شد.

او در عین حال بطور حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کرد. در دوران تحصیل در دانشگاه با نجم‌الدین اربکان آشنا شد و به این ترتیب به جنبش اسلامگرای ترکیه پیوست. آقای اربکان اولین نخست وزیر اسلامگرای ترکیه بود.

آقای اردوغان اولین بار بعد از کودتای نظامی سال ۱۹۸۰ با نظام سیاسی حاکم به مشکل برخورد. او در آن زمان برای سازمان حمل و نقل استانبول کار می‌کرد. رئیس او یک سرهنگ بازنشسته ارتش بود و از او خواسته بود سبیلش را بتراشد. آقای اردوغان زیر بار نرفت و کارش را رها کرد. او در سال‌های بعد به حزب اسلامگرای فضیلت پیوست و به سرعت پلکان ترقی را طی کرد، و در سال ۱۹۹۴ شهردار استانبول شد.

آقای اردوغان می‌گوید به هیچ وجه قصد ندارد ارزش‌های اسلامی را به هم‌وطنانش تحمیل کند و به جدایی دین از دولت متعهد است؛ اما در عین حال معتقد است که سکولاریسم نباید جلوی کسانی را بگیرد که می‌خواهند آزادانه عقاید مذهبی‌شان را بیان کنند.

یکی از این افراد همسر خود اوست که در مجامع عمومی با حجاب حاضر می‌شود. بر سر داشتن روسری سال‌هاست که در ادارات دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها ممنوع است، اما این ممنوعیت هم باعث نشده که خانم امینه اردوغان در مراسم رسمی حجابش را بردارد. - BBC

اردوغان؛ فروشنده نان کنجدی، فوتبالیستی حرفه‌ای و سیاستمداری ...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home