Monday, May 23, 2016

ایران، افغانستان و هند موافقت‌نامه توسعه چابهار را امضا کردند

در جریان سفر رئیس جمهوری افغانستان و نخست وزیر هند به ایران، سه کشور موافقت‌نامه اقتصادی سه جانبه توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران را امضا کردند.
هند می‌خواهد با کمک توسعه این بندر، صادرات و دسترسی خود به بازارهای افغانستان و آسیای میانه را افزایش دهد.
طبق این قرارداد یک شرکت هندی حدود ۲۰۰ میلیون دلار در بهبود و توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری می‌کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان این توافق را گامی برای توسعه همکاری های منطقه‌ای خواند: "اول ملت افغانستان از ملت‌ها و دولت‌های ایران و هند ابراز امتنان می‌کند که به ثبات آینده افغانستان باورمند هستند. بعضی مردم در منطقه صادراتشان تروریسم است، صادرات ما سه مملکت امید، باورمندی و همکاری است. آسیای مرکزی، اروپا و چین همه شامل این دیدگاه و اراده مشترک بوده می‌تواند."

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز گفت که این توافق سه جانبه و توسعه بندر چابهار بر علیه هیچ کشوری نیست، بلکه در راستای توسعه اقتصادی منطقه است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، این قرار داد را گامی مثبت برای امنیت و ثبات و توسعه اقتصادی منطقه عنوان کرد و آن را علیه آنهایی خواند که به تعبیر او اهدافشان بمب‌گذاری و کشتن بیگناهان است.

اهمیت چابهار برای افغانستان

موافقت‌نامه چابهار که خواهان سرمایه‌گذاری مشترک کشورها است، انتظار می‌رود به صورت قابل ملاحظه نقش تجارتی بندر چابهار را افزایش داده و هند را از طریق ایران و افغانستان به آسیای میانه وصل کند.

موافقت‌نامه سه جانبه بازرگانی و ترانزیتی چابهار در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط تیم‌های فنی مرکب از هیات‌های امور اقتصادی، متخصصان حقوقی و کارشناسان فنی سه کشور تهیه شده است.

افغانستان امیدوار است که با افتتاح بندر چابهار، این کشور گذرگاه انتقال اموال تجارتی برای کشورهای محاط به خشکی آسیای میانه باشد و از این طریق سالانه میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشد.
این کشور اعلام کرده که بندرچابهار و گذرگاه افغانستان به کشورهای آسیای میانه، باعث خواهد شد که فرصت برای سرمایه گذاری هند بر روی زیربناهای حمل و نقل افغانستان مهیا شود.
طرح چابهار در کنار ایجاد سهولت میان افغانستان و هند به گفته منابع افغانستان، می‌تواند این کشور را به بازارهای جدید در خاور میانه، اروپا و آمریکا وصل کند.

افغانستان بندر چابهار را مسیر بهتر و ارزان‌تر برای واردات و صادرات کالاها نسبت به بندر کراچی پاکستان و بندر عباس ایران می‌داند که اکنون افغانستان برای مبادلات کالا بیشتر به این بنادر وابسته است.
بندر چابهار در مقایسه به بندر عباس و بندر کراچی به ترتیب ۹۰ کیلومتر و ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک تر و این فرصت را براى بازرگان‌های افغانستان فراهم مى‌کند که نسبت به بنادر دیگر اموال خود را ٢٠ درصد زودتر صادر کنند. - Read More

0 Comments:

Post a Comment

<< Home