Sunday, November 29, 2015

آمریکا و ناتو در افغانستان صلح نمی خواهند

داکتر فاروق بشر آگاه امور سیاسی در برنامه «راه حل» گفت: آمریکا از یک طرف با ما قرارداد امنیتی امضا کرده است تا امنیت افغانستان را در برابر گروه های تروریستی تضمین کند اما ازطرف دیگر آنها را تمویل می کند. انگلیس و آمریکا هر دو دوست و همکار با پاکستان هستند و به وسیله این کشور تروریست را پرورش و تمویل می کنند. این کار هم به این دلیل است که در این منطقه و به خصوص در افغانستان منابع نفت و گاز زیادی وجود دارد با تسلط بر این مناطق می توانند به این منابع دسترسی بیشتری داشته باشند. همانطور که آنها قبل از این در ایران بودند اما با انقلاب ایران مجبور شدند که از آنجا خارج شوند.

وی در خصوص مشکل نیامدن صلح در افغانستان اظهار کرد: مشکل اساسی کشور ما در اینجا است که افغانستان تا به امروز یک استراتژی صلح ندارد. حکومت یک روز شورای صلح را تشکیل می دهد، یک روز کمیته صلح را ایجاد می کند اما کسانی در شورای صلح هستند، با صلح مخالفت دارند. یعنی اینها نمی خواهند که صلح به میان آید. چرا که همه افراد در آنجا کسانی هستند که از جانب کسانی حمایت می شوند که صلح نمی خواهند. در این میان پاکستان هم می خواهد چهره ای خشن به افغانستان نشان دهد و بگوید که کلید صلح در دستان من است اما در واقعیت اینطور نیست. کلید صلح پیش ناتو و آمریکا است. آمریکا و ناتو هم نمی خواهند که از این کلید استفاده کنند و صلح را بیاورند. چرا که اگرصلح بخواهند کار آنها در اینجا به پایان می رسد. این پیمان امنیتی هم در عمل هیچ کاربردی ندارد. اگر آنها از اینجا بروند به آن اهدافی را که در سر می پروراندند نمی رسند.

بشر، کلید صلح را به دست ناتو و آمریکا می داند و می گوید: در این شرایط موجود ما که از یک طرف عناصر داخلی برای سقوط حکومت فعالیت می کنند و از جانب دیگر حکومت افغانستان دو قطبی است و جهانیان هم اعتمادی به آنها ندارند، توانایی آوردن صلح نداریم. رفتن به دروازه پاکستانی ها هم اشتباه محض است. تا زمانی که ما آمریکا را قانع نسازیم که بودن تروریست ها در این منطقه نه تنها به ضرر افغانستان و منطقه است بلکه آمریکا و اروپا هم در امان نخواهد بود، صلح به وجود نمی آید. تروریست در این منطقه آتشی است که اگر کمی بیشتر شعله ور شود تمام کشورهای منطقه را در برخواهد گرفت و به اروپا و آمریکا هم سرایت خواهد کرد. چنانچه همین حالا هم به اروپا رسیده است. چرا که حالا این تروریست ها از کنترل خودشان نیز خارج شده اند.

وی در خصوص پیشنهاد همکاری روسیه به افغانستان برای از بین بردن تروریزم گفت: سیاست افغانستان در منطقه هنوز مشخص نیست. مشخص نیست که دوست و دشمن ما کیست. با چه کسانی باید دوستی کنیم و از چه کسانی دوری گزینیم. هم اکنون ما در برابر روسیه باید با احتیاط رفتار نماییم. باید از آنها اسلحه بگیریم. سربازان خود را به آنجا برای تعلیم بفرستیم و مهمات بگیریم اما به آنها اجازه ندهیم که سربازان خود را وارد افغانستان کنند. - Read More

آمریکا و ناتو در افغانستان صلح نمی خواهند

0 Comments:

Post a Comment

<< Home