Tuesday, October 20, 2015

هزینۀ یک‌سالۀ جنگِ افغانستان، بیش از 9 میلیارد دالر

یک تحقیق تازۀ نهاد «برابری برای صلح و دموکراسی» نشان می‌ دهد که دولت افغانستان 9 میلیارد و 91 میلیون دالر را در سال 2014 هزینۀ «منازعه و افراط ‌گرایی خشونت‌آمیز» کرده است. بر بنیاد این احصائیه، نزدیک به 25 میلیون دالر، هر روز هزینۀ جنگ شده است. بر بنیاد ارقام ارایه شده در این گزارش تحقیقی، این هزینه برابر با 44 درصد تولید ناخالص داخلی، 113 درصد کل بودجۀ سال 1394 و نزدیک به چهار برابر کل درآمد داخلی افغانستان است.

مسؤولان نهاد برابری برای صلح و دموکراسی می ‌گویند که منازعه و افراط گرایی خشونت ‌آمیز در افغانستان، بیشتر بخش‌ های زیربنا، آموزش و پرورش و صحت را صدمه می ‌زند و بودجه‌یی که باید در این بخش‌ ها هزینه شود، هزینۀ جنگ می ‌شود. هم‌ چنان در این گزارش آمده است که جنگ و ناامنی هزینه ‌هایی را به شیوه‌ های گونا‌گون به بخش آموزش و پرورش تحمیل می‌ کند و سبب کشته و بیجاشدن آموزگاران، کارمندان و دانش ‌آموزان می ‌شود، زیربنای مکتب‌ ها را ویران می‌ سازد و به پروسۀ آموزشی نیز صدمه می‌ زند.

یافته ‌های این تحقیق هم‌ چنان نشان می‌ دهند که هزینۀ یک سالۀ جنگ در افغانستان، می ‌تواند تمامی باشنده گان افغانستان را برای بیش از یک سال تغذیه کند. ادریس عمرزاد، معاون این نهاد می‌ گوید که در این گزارش به هزینۀ منازعه و افراط ‌گرایی خشونت ‌آمیز در هشت بخش امنیت، ادغام مجدد، جبران خساره، سرمایۀ انسانی و درآمد احتمالی، صحت، زخمی و معلول، آموزش و پرورش، ویرانی زیربنا ها و اثر آن بر توسعه و بیجاشده‌گان و آواره ‌گان جنگ ‌ها پرداخته‌ شده است.

معاون نهاد برابری برای صلح و دموکراسی می ‌افزاید که این تحقیق درهشت ماه نخست سال 2014 در ولایت ‌های هرات، بامیان، ننگرهار، فاریاب، کندز، کندهار و کابل انجام شده است و احصائیه را از بودجۀ وزارت مالیه گرفته‌ اند. به گفتۀ او، در جریان تحقیق، با مسؤوولان نهاد های امنیتی، شورای عالی صلح و برخی نهاد های دیگر نیز گفت‌  وگو شده است. بر بنیاد یافته‌ های این پژوهش در بخش سرمایۀ انسانی و درآمد احتمالی، ارقام کشته شده‌ های نظامی و غیرنظامی در سال 2014، حدود 8699 نفر بوده است که با در نظرداشت درآمد سرانۀ آن ‌ها (644.80 دالر)، بیش از 67 میلیون دالر به هزینۀ دولت افزوده است.

در تحقیق نهاد برابری برای صلح و دموکراسی آمده است که به گونۀ اوسط، از هر چهار پناهجو در جهان، یک تن آن تبعه افغانستان است. - Read More at salamwatandar

هزینۀ یک‌سالۀ جنگِ افغانستان؛ بیش از 9 میلیارد دالر

0 Comments:

Post a Comment

<< Home