Saturday, December 20, 2014

یوناما: احصائیه تلفات غیرنظامیان در سال جاری به بالاترین سطح رسیده است

نیکولاس هیسم، فرستاده خاص سازمان ملل برای افغانستان اعلام کرده است که تلفات غیرنظامیان در سال جاری به بالاترین سطح خود رسیده است. 

او در نشست خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت، تلفات غیرنظامیان امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش نوزده درصدی داشته است. جورجت گاگنون، رئیس بخش حقوق بشر یوناما در افغانستان در این نشست خبری گفت که در این یازده ماه، ۳۱۸۸ غیرنظامی کشته و ۶۴۲۹ زخمی شده اند. او هم چنان گفت که تلفات کودکان نسبت به سال گذشته، ۳۳ درصد و تلفات زنان ۱۲ درصد افزایش یافته است.

رئیس بخش حقوق بشر یوناما علت افزایش تلفات غیرنظامیان را وقوع حملات انتحاری، بمب گذاری و دیگر حملات پیچیده شورشیان در افغانستان عنوان کرد. او گفته است که مسوول ۷۵ درصد این تلفات، گروه های شورشی در افغانستان هستند. یوناما اعلام کرده که در سال جاری، تلفات غیرنظامیان در این کشور از زمانی که این نهاد در ۲۰۰۹ میلادی شروع به ثبت تلفات غیرنظامیان کرده بیشتر بوده است.

سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۹ میلادی به این سو شروع به ثبت ارقام تلفات غیرنظامیان در افغانستان کرد. مسوولان هیات معاونیت این سازمان در افغانستان احتمال داده اند که سال جاری میلادی، اولین سالی خواهد بود که رقم تلفات غی نظامیان از مرز ۱۰ هزار نفر می گذرد. در اعلامیه ای که در سایت یوناما نشر آمده که آقای هیسم در سخنرانی خود روز گذشته از حمله انتحاری در میان تماشاچیان بازی والیبال در ۲۳ نوامبر ولایت پکتیکا به عنوان مثالی از تغییر پالیسی عناصر ضددولتی یاد کرده است.

بر اساس ارقام یوناما، در این حمله انتحاری ۵۳ نفر از جمله ۲۱ کودک کشته شده اند. نیکولاس هیسم، فرستاده مخصوص سازمان ملل برای افغانستان اعلام کرده که گفتگو ها با طرف ‌های درگیر در جنگ افغانستان ادامه دارد تا پیامد های مرگبار جنگ بر غیرنظامیان کاهش یابد.  Read More

0 Comments:

Post a Comment

<< Home